13 + 1 προτάσεις για την οδική ασφάλεια (Political)

Κατά τη διάρκεια της Α’ Συνόδου της Βουλής που προέκυψε από τις Εθνικές Εκλογές του Ιουνίου 2023, είχα πραγματικά την τύχη να με προτείνει ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης για τη θέση του Προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας.
Σε αυτούς τους μήνες η Επιτροπής μας, ως όφειλε και είχε χρέος, έλαβε σημαντικές πρωτοβουλίες και έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για την ευαισθητοποίηση όλων, όσον αφορά την προστασία των ανθρώπινων ζωών και την αποτροπή οδικών ατυχημάτων.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που καλείται να κερδίσει σήμερα η Πολιτεία, ασφαλώς πέρα και πάνω από κόμματα, που επηρεάζει άμεσα την καθημερινή ζωή και το επίπεδο ευημερίας των πολιτών.
Η επιτυχημένη έκβασή του μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ενεργοποίηση του συνόλου των δυνάμεών μας για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της χώρας.
Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειες των αρμόδιων φορέων, η χώρα μας συνεχίζει να αντιμετωπίζει υψηλά επίπεδα τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλει η Κυβέρνηση για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, η Ε.Μ.Ε. Οδικής Ασφάλειας κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις μέσα από εκτενείς συζητήσεις που είχε με φορείς, οργανώσεις και θύματα τροχαίων.
Άξια αναφοράς θεωρώ ότι είναι η επεξεργασία από την Επιτροπή μας του μακρόπνοου σχεδίου «Vision Zero» για την εξάλειψη των νεκρών σε οδικά ατυχήματα έως το 2050, μέσω της βελτίωσης των Δεικτών Επίδοσηç της οδικήç ασφάλειαç.
Το σχέδιο αυτό συμβάλλει στο συνολικό σχέδιο της Πολιτείας μέσα από την υλοποίηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής και με ορίζοντα 10 ετών. Κάτω από την ομπρέλα του, θα πραγματοποιηθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επικοινωνιακών καμπανιών ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για το ευρύ κοινό, καθώς και δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης ειδικών υπο-κοινών.
Συγκεκριμένα, μέσω αυτού, προτείνονται τα εξής βασικά, νέα μέτρα οδικής συμπεριφοράς:
- Ένταξη του µαθήµατοç κυκλοφοριακήç αγωγήç σε όλεç τιç βαθµίδεç τηç εκπαίδευσης.
- Επιβράβευση των συνεπών οδηγών.
- Δηµιουργία ενόç ενιαίου Οργανισµού για την οδική ασφάλεια.
- Δια βίου εκπαίδευση και µάθηση των οδηγών.
- Ανάπτυξη συστήµατοç καταγραφήç χωρικών στοιχείων τροχαίων ατυχηµάτων (µέσω δηµιουργίαç app).
- Εκ βάθρων αλλαγή του συστήµατοç εκπαίδευσηç των οδηγών και κατά συνέπεια του τρόπου χορήγησηç των διπλωµάτων.
- Να είναι υποχρεωτική η πώληση τηç µηχανήç µε κράνοç (όπωç δεν πωλείται αυτοκίνητο χωρίç ζώνη) µε µερική κρατική επιδότηση.
8. Να βγαίνει η µοτοσικλέτα από το κατάστηµα µαζί µε την πινακίδα, όπωç ακριβώç γίνεται µε το αυτοκίνητο, καθώç σύµφωνα µε τουç ειδικούç, η αντίθετη πρακτική δηµιουργεί άµεσα την αίσθηση τηç παραβατικότηταç.
9. Δηµιουργία ειδικού κωδικού στουç προϋπολογισµούç των Δήµων, έτσι ώστε τα χρήµατα που εισπράττονται από τιç κλήσειç εντόç των ορίων τουç να επιστρέφουν στιç τοπικέç κοινωνίεç µέσα από έργα οδικήç ασφάλειαç (βελτίωση οδών, σήµανση, διαγράµµιση κ.λπ).
10. Παροχή ενόç «moto safe pass» για τουç µοτοσικλετιστέç, που θα τουç δίνεται η δυνατότητα να αγοράσουν εξοπλισµό ασφαλείαç, µε προδιαγραφέç, από εγκεκριµένα καταστήµατα.
11. Πρέπει να µπουν σαφή όρια για το πώç χρησιµοποιούνται, από ποιουç αλλά και πώç έχουν έρθει στη διάθεση του καθενόç τα ηλεκτρικά πατίνια.
12. Σύνδεση Τεχνητήç Νοηµοσύνηç (Α.Ι.) µε την οδική ασφάλεια.
13. Τρόποι περιορισµού τηç χρήσηç κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια τηç οδήγησηç, πάντα µέσα στα όρια που επιτάσσει η κοινή λογική και ο σεβασµόç στα ανθρώπινα δικαιώµατα και στα προσωπικά δεδοµένα.
14. Σύνδεση YOUTH PASS µε µαθήµατα σε σχολέç οδηγών (διερεύνηση δυνατότηταç αύξησηç του YOUTH PASS από 200 έωç 300 ευρώ).
Τα τροχαία δυστυχήματα είναι μια πληγή για την κοινωνία μας, η οποία όμως μπορεί να επουλωθεί. Με τη σωστή εκπαίδευση, την πρόληψη, την αυστηρή τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας, την υποστήριξη των θυμάτων και την ενίσχυση των υποδομών, μπορούμε να σώσουμε ζωές. Ας αναλάβουμε όλοι την ευθύνη που μας αναλογεί, δημιουργώντας έναν πιο ασφαλή και βιώσιμο τρόπο μετακίνησης του πληθυσμού.
Είναι υποχρέωσή μας απέναντι στην κοινωνία.
Το οφείλουμε και το μπορούμε.