Από την Δευτέρα 16/3 & μέχρι νεωτέρας τα πολιτικά μου γραφεία, στην Καβάλα & στην Αθήνα, θα παραμείνουν κλειστά. Θα είμαστε, όμως, σε επικοινωνία εδώ.

Ομιλία στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής ως εισηγητής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας»

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.

 

Κύριε Υπουργέ.

 

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι.

 

Ο άμεσος γεωπολιτικός και γεωστρατηγικός μας περίγυρος παραδοσιακά αποτελεί πεδίο προκλήσεων ασφάλειας. Έτσι, στην περιοχή της Αν. Μεσογείου διαπιστώνουμε αρκετές πραγματικές ή δυνητικές προβληματικές καταστάσεις ασφαλείας που δύνανται επηρεάσουν τη χώρα μας, όπως για παράδειγμα:

 

-Περιόδους αυξημένης έντασης στο Αιγαίο, προερχόμενες από τον αναθεωρητισμό της Τουρκίας και την απορρέουσα αμφισβήτηση από τουρκικής πλευράς των εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

 

-Αυξημένα ρεύματα μεταναστευτικών ροών, τα οποία πέρα από τις εσωτερικές πιέσεις ενέχουν τον κίνδυνο μεταφοράς πυρήνων οργανωμένου εγκλήματος και τρομοκρατίας από τις χώρες της Μέσης Ανατολής στα ευρωπαϊκά κράτη, αλλά και την Ελλάδα.

 

Όλοι παρακολουθούμε τις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με την κλιμάκωση της τουρκικής προκλητικότητας. Σε αυτές της προκλήσεις η χώρα μας με ενεργεί με νηφαλιότητα και ψύχραιμη ετοιμότητα. Το τρίπτυχο της εθνικής στρατηγικής όπως αυτό αναπτύσσεται από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη συμπεριλαμβάνει τη διεθνοποίηση του ζητήματος των τουρκικών προκλήσεων, την ανάπτυξη διμερών σχέσεων, όπως αυτές με την Αίγυπτο και τις συμφωνίες που έχουν συναφθεί και τέλος την συνολική αναβάθμιση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

Οποιοσδήποτε συσχετισμός της παρούσας κατάστασης με το εν λόγω σχέδιο νόμου είναι αυθαίρετος. Δεν φέρνουμε το παρόν σχέδιο νόμου λόγω της κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο. Επειδή όμως η συγκεκριμένη κατάσταση είναι τέτοια μας δίνει την αφορμή να συνειδητοποιήσουμε ότι στην παρούσα συγκυρία το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας και η αποτρεπτική μας δυνατότητα οφείλει να βρίσκεται στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, καθώς αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα ισχύος.

 

Όχι προφανώς δεν σκοπεύουμε να εμπλακούμε σε θερμό επεισόδιο, αλλά επίσης προφανώς επιθυμούμε οι Ένοπλες Δυνάμεις να λειτουργούν καταλυτικά ως αποτρεπτικός παράγοντας.

 

Αντικείμενο του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι η ρύθμιση σημαντικών και επειγόντων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ). Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει οκτώ (8) άρθρα. Το κανονιστικό περιεχόμενο των διατάξεων εκτείνεται σε διάφορους θεματικούς τομείς, ορισμένοι εκ των οποίων αφορούν στον αμυντικό σχεδιασμό και την επιχειρησιακή ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως:

 

-Στον τομέα της αεροπορικής άμυνας και ετοιμότητας προωθείται η επαύξηση της επιχειρησιακής απόδοσης και δυναμικής των αεροσκαφών F – 16 Block 52 plus και F – 16 Block 52 plus advanced και η υποστήριξη και η διατήρηση υψηλής διαθεσιμότητας και αποδοτικότητας των μαχητικών αεροσκαφών MIRAGE 2000 / -5 σε βάθος επταετίας.

 

-Ενώ παράλληλα διευθετείται οριστικά το ζήτημα των Επιπλέον Υλικών (Excess Materials), ως εκκρεμότητα που ανέκυψε κατά την εκτέλεση του προγράμματος «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ» που προέβλεπε την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης «209» του Πολεμικού Ναυτικού.

 

-Περαιτέρω, προωθούνται επείγουσες και αναγκαίες ρυθμίσεις σταδιοδρομικής φύσης στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, κάλυψης υγειονομικών δαπανών των στρατιωτικών νοσοκομείων και του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ), θεμάτων του πολιτικού προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και λειτουργίας των «ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ».

 

Αναλυτικά, το περιεχόμενο των διατάξεων του σχεδίου νόμου έχει ως ακολούθως:

 

Άρθρο 1:  Με το πρώτο άρθρο εγκρίνεται πρόταση της εταιρείας LOCKHEED ΜΑRTIN, η οποία είναι ο αποκλειστικός κατασκευαστής των μαχητικών αεροσκαφών F - 16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η πρόταση αφορά στην εκτέλεση εργασιών εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης 84 αεροσκαφών F - 16, συνολικής πραγματικής αξίας 279.710.000 δολλαρίων, επ’ ωφελεία του ΥΠΕΘΑ και της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Μέσω της αποδοχής της εν λόγω πρότασης, καθίσταται δυνατή η υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού - αναβάθμισης των συγκεκριμένων μαχητικών, όπως συμφωνήθηκε με την από 30 Απριλίου 2018 υπογραφείσα υπ’ αρ. 6 τροποποίηση της διακρατικής συμφωνίας με την Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερική. Επιπλέον, με την αποδοχή της πρότασης ενισχύεται η εγχώρια ελληνική αμυντική βιομηχανία και κυρίως η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) που θα απορροφήσει το 70% και πλέον της αξίας αυτής.

 

Άρθρο 2: Με το δεύτερο άρθρο εγκρίνεται το κείμενο τριών σχεδίων  Συμφωνιών – Πλαίσιο μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του ΥΠΕΘΑ και τριών γαλλικών κατασκευαστριών εταιρειών. Οι Συμφωνίες - Πλαίσιο αφορούν στην εν συνεχεία υποστήριξη των μαχητικών αεροσκαφών MIRAGE 2000 / -5 της Πολεμικής Αεροπορίας και θα είναι διάρκειας επτά ετών. Ειδικότερα, εγκρίνεται το σχέδιο της Συμφωνίας - Πλαίσιο με την εταιρεία DASSAULT AVIATION για το δομικό μέρος των αεροσκαφών, της Συμφωνίας - Πλαίσιο με την εταιρεία THALES DMS FRANCE για τα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών και της Συμφωνίας – Πλαίσιο με την εταιρία SAFRAN AIRCRAFT ENGINES για τον κινητήρα των μαχητικών.

 

Άρθρο 3: Με το τρίτο άρθρο εγκρίνεται το σχέδιο της Συμφωνίας Διευθέτησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), πρώην HDW, και ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Α.Ε. (ΕΝΑΕ). Με τη Συμφωνία αυτή διευθετείται οριστικά μία χρονίζουσα υπόθεση που αφορά σε υλικά τα οποία η εταιρεία Thyssen όφειλε να έχει παραδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό. Τα υλικά αυτά, τα οποία στη Συμφωνία Διευθέτησης αναφέρονται ως «Επιπλέον Υλικά – Excess Materials», είχαν παραχθεί και αγοραστεί από την εταιρεία HDW (νυν TKMS), προκειμένου να χρησιμοποιηθούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ» που προέβλεπε την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης «209» του Πολεμικού Ναυτικού

 

Κατόπιν, ωστόσο, της τροποποίησης της αρχικής σύμβασης « ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΙ» με την «Εκτελεστική Συμφωνία», που κυρώθηκε με τον Ν. 3885/2010, προβλέφθηκε η παράδοση των υλικών αυτών στο Πολεμικό Ναυτικό προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως ανταλλακτικά σε υποβρύχια, αλλά δεν έχουν έως σήμερα παραδοθεί.

 

Από τη συγκεκριμένη συμφωνία το Ελληνικό Δημόσιο ωφελείται συνολικά κατά 20.000.000 ευρώ.

 

Άρθρο 4: Με το τέταρτο άρθρο παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης συσσωρευμένων οφειλών των στρατιωτικών νοσοκομείων και του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ) κατά παρέκκλιση διατάξεων των Νόμων 4270/2014 και 4412/2016 και του π.δ. 80/2016. Οι οφειλές αυτές έχουν προκύψει από δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν για την προμήθεια φαρμάκων, υγειονομικού υλικού, ορθοπεδικού υλικού, χημικών αντιδραστηρίων και για παροχή υπηρεσιών.

 

Οι οφειλές αυτές είναι επακόλουθες των ανείσπρακτων απαιτήσεων των νοσοκομείων από φορείς κοινωνικής ασφάλισης από παροχή υπηρεσιών νοσηλείας.

 

Άρθρο 5:  Με το πέμπτο άρθρο ρυθμίζονται θέματα σταδιοδρομικής φύσεως για τους Εθελοντές Μακράς θητείας (Ε.Μ.Θ.) και τους Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.). Ειδικότερα, με την παράγραφο 1, οι Ε.Μ.Θ. και ΕΠ.ΟΠ., που μετατάσσονται στο Σώμα των Μονίμων Υπαξιωματικών εξαιρούνται από τα ηλικιακά όρια του ν.δ. 445/1974, καθώς με το ισχύον νομικό πλαίσιο καταλαμβάνονται από τα ηλικιακά αυτά όρια αποστρατείας σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την μετάταξή τους, ώστε, τελικά, να «ματαιώνονται» στην πράξη τα θετικά αποτελέσματα της μετάταξης.

 

Με τη παράγραφο 2, οι μονιμοποιηθέντες Ε.Μ.Θ. που κατατάχθηκαν τα έτη 1985 έως και 1990, και φέρουν σήμερα τον βαθμό του Ανθυπασπιστή, εξαιρούνται από την υποχρέωση συμπλήρωσης χρόνου διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας, διότι η διατήρηση της  απαίτησης αυτής θα καθυστερούσε την προαγωγή τους στον βαθμό του Ανθυπολοχαγού, παρόλο που έχουν συμπληρώσει ή πρόκειται άμεσα να συμπληρώσουν τον απαιτούμενο χρόνο παραμονής στον βαθμό του Ανθυπασπιστή. Ενώ παράλληλα θα προκαλούσε στους ίδιους και οικονομικές επιβαρύνσεις και δυσχέρειες.

 

Άρθρο 6:  Με το έκτο άρθρο ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αναλυτικά, με την παράγραφο 1, τροποποιείται η σύνθεση του Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων του ΥΠΕΘΑ προκειμένου να συμμετέχει σε αυτό ένας προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Εσωτερικών αντί του Διευθυντή της Διεύθυνσης Πολιτικού Προσωπικού εκάστου Γενικού Επιτελείου των Ενόπλων Δυνάμεων (για τις κρίσεις Διευθυντών των άλλων Γενικών Επιτελείων).

 

Με την παράγραφο 2, εισάγεται ειδικό πλαίσιο ενδοϋπουργικών μετατάξεων των υπαλλήλων του ΥΠΕΘΑ από το Γενικό Επιτελείο των Ενόπλων Δυνάμεων στο οποίο ανήκουν, σε άλλο Γενικό Επιτελείο. Η πρόβλεψη αυτή θα ισχύει παράλληλα με τις προβλέψεις περί αποσπάσεων και μετατάξεων του Εθνικού Συστήματος Κινητικότητας.

 

Άρθρο 7:  Με το έβδομο άρθρο παρατείνεται για έξι επιπλέον μήνες [σαράντα δύο (42) συνολικά μήνες από τη δημοσίευση του Ν. 4446/2016], κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, η χορήγηση στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.» αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, ο αποκλεισμός αυτεπάγγελτου συμψηφισμού πάσης φύσεως επιχορηγήσεων και καταβολών προς την εταιρεία με οφειλές αυτής προς το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., Ασφαλιστικούς Οργανισμούς και Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού και η αναστολή μέτρων αναγκαστικής και διοικητικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας της. Και αυτό προκειμένου να διευκολυνθεί η εταιρία για την πώληση και μεταβίβαση δυο γηπέδων στον Δήμο Ελευσίνας.

 

Άρθρο 8:  Στο όγδοο άρθρο καθορίζεται η έναρξη ισχύος του νόμου.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Κλείνοντας την εισήγησή μου θα ήθελα να επισημάνω ότι, όπως έχετε αντιληφθεί, αναφερόμαστε σε μείζονα ζητήματα που ειδικά στην παρούσα συγκυρία αφορούν άμεσα το αξιόμαχο των Ενόπλων μας Δυνάμεων.

 

Είναι κομβικής σημασίας για την ασφάλεια της χώρας να φροντίζουμε να κρατάμε οξυμμένα τα αντανακλαστικά μας αναφορικά με τις αμυντικές μας δυνατότητες. Και να το κάνουμε αυτό με τρόπο που να επωφελείται η ελληνική αμυντική βιομηχανία και οι εργαζόμενοι σε αυτήν. Τόσο αναφορικά με την εργασιακή ασφάλεια όσο και με την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας.

 

Για το λόγο αυτό τα παρόν σχέδιο νόμου αποκτά – ή τουλάχιστον εγώ προσωπικά το βλέπω έτσι - μία εθνική διάσταση. Ελπίζω και εύχομαι το πλαίσιο του διαλόγου των επόμενων συνεδριάσεων να είναι σε αυτό το πνεύμα.

 

Σας ευχαριστώ.