Από την Δευτέρα 16/3 & μέχρι νεωτέρας τα πολιτικά μου γραφεία, στην Καβάλα & στην Αθήνα, θα παραμείνουν κλειστά. Θα είμαστε, όμως, σε επικοινωνία εδώ.

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής ως εισηγητής στη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας»

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

 

Κύριε Υπουργέ.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Πριν μπω στην ουσία του σχεδίου νόμου επιτρέψτε μου μία μικρή εισαγωγή.

 

Όλοι γνωρίζετε το περίφημο απόσπασμα του Θουκυδίδη στο διάλογο μεταξύ Αθηναίων και Μηλίων: «τα νομικά επιχειρήματα έχουν αξία όταν εκείνοι που τα επικαλούνται είναι περίπου ισόπαλοι σε δύναμη και ότι, αντίθετα, ο ισχυρός επιβάλλει ό,τι του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος υποχωρεί όσο του το επιβάλλει η αδυναμία του» (Θουκυδίδης, Ε’ 89).

 

Ζούμε σε καιρούς αβεβαιότητας. Η γειτονιά μας είναι ιδιαίτερα ασταθής.

 

Είναι δεδομένο ότι σχεδόν όλες οι σύγχρονες προκλήσεις ασφαλείας απαντώνται στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

 

Και δεν αναφέρομαι σε απειλές ακαδημαϊκού επιπέδου. Μιλάω για αυτά τα οποία ζούμε και αντιμετωπίζουμε σε καθημερινή βάση:

 

-Αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές από τα μικρασιατικά παράλια.  

 

-Προκλήσεις αναφορικά με το σχεδιασμό της εκμετάλλευσης των πλουτοπαραγωγικών πηγών.

 

-Προκλήσεις προερχόμενες από τον αναθεωρητισμό της Τουρκίας και την απορρέουσα ευθεία αμφισβήτηση από τουρκικής πλευράς των εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

 

Οι προκλήσεις αυτές εντάσσονται σε μια στρατηγική της Τουρκίας που θεωρούμε ότι θα παραμείνει και την οποία παρακολουθούμε και αναλύουμε διαρκώς. Να γνωρίζουν λοιπόν οι γείτονές μας ότι τίποτα δεν μένει αναπάντητο.

 

Να γνωρίζουν στην Τουρκία ότι η Ελλάδα θα κάνει ό,τι χρειάζεται για να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

 

Εμείς, κινούμαστε απαρέγκλιτα στη γραμμή της ειρηνικής συνύπαρξης και του σεβασμού των κυριαρχικών δικαιωμάτων της κάθε χώρας, στη βάση των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου και της καλής γειτονίας. Για εμάς αυτή είναι η αναγκαία προϋπόθεση σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Άλλα αυτό θέλει δύο για να ισχύει. Η Ελλάδα είναι σίγουρα η χώρα που τηρεί το δικό της μέρος της ευθύνης που της αναλογεί. Η Τουρκία τόσο με τη ρητορική της όσο και με τις επιλογές πολιτικής της – ιδιαίτερα με την τελευταία άκυρη και ανυπόστατη συμφωνία με την Λιβύη - απέναντι στη χώρα μας απομακρύνεται από αυτή.

 

Διατηρώντας τη νηφαλιότητά μας, αλλά αναδεικνύοντας και την ετοιμότητά μας η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κινούνται πάνω στο ακόλουθο τρίπτυχο ανάπτυξης της εθνικής μας στρατηγικής:

 

Πρώτον: τη δημιουργία αρραγούς μετώπου ομοψυχίας και ενότητας στο εσωτερικό. Αυτό καταδείχτηκε στη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής, την περασμένη Τρίτη.

 

Δεύτερον: τη διεθνοποίηση του ζητήματος των τουρκικών προκλήσεων – που έχει ήδη αποδώσει - καθώς σε διπλωματικό επίπεδο Αμερική, Ρωσία, Ευρώπη, Αίγυπτος, Ισραήλ, έχουν ήδη υψώσει ένα διπλωματικό τείχος καταδικάζοντας την Τουρκική απόπειρα να επινοηθούν ανύπαρκτα δικαιώματα στην Μεσόγειο. Επίσης, η Κυβέρνηση προχωράει στην ανάπτυξη και την ολοκλήρωση συμφωνιών σε διμερές επίπεδο με χώρες όπως η Αίγυπτος και η Κύπρος.

 

Και τρίτον: με τη συνολική αναβάθμιση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων. Και αυτό γιατί λειτουργεί ενισχυτικά ως προς την αποτρεπτική μας ικανότητα. Η αποτροπή είναι η πεποίθηση προς κάθε κατεύθυνση ότι εξαιτίας της ετοιμότητας και των δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων δεν συμφέρει κανέναν να σκεφθεί οποιαδήποτε επιβουλή εναντίον κυριαρχικών συμφερόντων μας. Αυτό ακριβώς πρέπει να ενισχύσουμε και αυτό κάνουμε με το παρόν σχέδιο νόμου.

 

Και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι τέτοια που μας δίνει την αφορμή να συνειδητοποιήσουμε ακριβώς αυτήν την ανάγκη: ότι η αποτρεπτική μας δυνατότητα οφείλει να βρίσκεται στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, καθώς αποτελεί έναν σημαντικότατο παράγοντα ισχύος.

 

Ας δούμε, λοιπόν, πως γίνεται αυτό:

 

Αντικείμενο του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι η ρύθμιση σημαντικών και επειγόντων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το κανονιστικό περιεχόμενο των διατάξεων εκτείνεται σε διάφορους θεματικούς τομείς, ορισμένοι εκ των οποίων αφορούν στην υψίστης εθνικής σημασίας επιχειρησιακή ετοιμότητα και στο αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων. Συγκεκριμένα ρυθμίζουμε σήμερα τα παρακάτω θέματα:

 

  • Την υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F - 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, όπως αυτό περιγράφεται στην υπογραφείσα από 30 Απριλίου 2018 τροποποίηση υπ' αρ. 6 της διακρατικής συμφωνίας με την Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και ειδικότερα προκειμένου να διευθετηθούν οριστικά οι υποχρεώσεις του αποκλειστικού κατασκευαστή των εν λόγω αεροσκαφών, LOCKHEED MARTIN. Νομίζω ότι είναι πλέον σαφές και από την εκτενή συζήτηση που είχαμε στις αρμόδιες, ότι η ρύθμιση του άρθρου 1 είναι μία αναγκαιότητα που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εξυπηρετεί το υπέρτερο δημόσιο συμφέρον, καθώς προβλέπει την υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των ανωτέρω αεροσκαφών από την ελληνική αμυντική βιομηχανία, με το 70% και πλέον να υλοποιείται από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (Ε.Α.Β.). Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μέσα από τις διαπραγματεύσεις πέτυχε να αυξήσει το υποκατασκευαστικό έργο κατά 16.000.000 δολάρια φτάνοντάς το από τα 263.000.000 δολάρια στα 279.710.000 δολάρια. Και γι΄αυτό αξίζουν συγχαρητήρια στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ν. Παναγιωτόπουλο.

 

  • Την έγκριση τριών σχεδίων Συμφωνιών - Πλαίσιο εν Συνεχεία Υποστήριξης (Follow On Support / FOS) των μαχητικών, για την υλοποίηση του υποπρογράμματος «Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOS) των ΜIRAGE 2000 / -5», μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των τριών κατασκευαστριών εταιρειών «DASSAULT AVIATION»,«THALES DMS FRANCE» και «SAFRAN AIRCRAFT ENGINES». Η έγκριση καθίσταται αναγκαία για την εξασφάλιση της εν συνεχεία υποστήριξης των αεροσκαφών του συγκεκριμένου τύπου για τα επόμενα επτά χρόνια όσον αφορά στο δομικό μέρος, στα ηλεκτρονικά συστήματα και στον κινητήρα τους. Η συντήρηση, η αναβάθμιση και ο εφοδιασμός των εν λόγω αεροσκαφών διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα και λειτουργικότητα του οπλικού συστήματος και συνεπώς συνδέονται άρρηκτα με την αεροπορική αμυντική ισχύ της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς είναι ένα μαχητικό που μας δίνει ποιοτική υπεροχή στο Αιγαίο μιας και δεν το διαθέτει η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

 

Σημειώνεται ότι για τα άρθρα 1 και 2 η ανάθεση υποκατασκευαστικού έργου σε φορείς της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας για την υλοποίηση των προγραμμάτων, θα ανοίξει το δρόμο για την οικονομική και επαγγελματική ανάκαμψη και εξυγίανση των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της άμυνας και θα συμβάλλει στη ζωτικής σημασίας βιομηχανική τους ανταγωνιστικότητα  και κατ' επέκταση στην τόνωση της εθνικής οικονομίας.

 

  • Η προτεινόμενη, στο άρθρο 3, κύρωση της Συμφωνίας Διευθέτησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των εταιρειών ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) και Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. διευθετεί οριστικά το ζήτημα των Επιπλέον Υλικών (Excess Materials), το οποίο ως εκκρεμότητα που ανέκυψε κατά την εκτέλεση του προγράμματος αναβάθμισης των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού τύπου «209» (πρόγραμμα «ΠΟΣΕΙΔΩΝ II»), καθώς και λοιπών υλικών, που είναι απαραίτητα για την διενέργεια παρόντων ή μελλοντικών εργασιών συντήρησης στα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού. Επιπλέον η κύρωση και υπογραφή της Συμφωνίας Διευθέτησης είναι αναγκαία προκειμένου να κλείσουν οριστικά χρονοβόρες και κοστοβόρες δικαστικές διενέξεις σχετικά με το θέμα των Επιπλέον Υλικών. Από τη συγκεκριμένη συμφωνία το Ελληνικό Δημόσιο ωφελείται συνολικά κατά 20.000.000 ευρώ.

 

Τα υπόλοιπα άρθρα αφορούν σε επείγουσες ρυθμίσεις για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και τη διευκόλυνση λειτουργείας φορέων όπως:

 

  • Η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 4 με τίτλο Τροποποίηση του άρθρου 25 του Ν. 4494/2017 (Α' 165) απαντά στην επείγουσα ανάγκη να καταστεί δυνατή η πληρωμή απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων οφειλών των στρατιωτικών νοσοκομείων και του ΝΙΜΤΣ για δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα από 1 Σεπτεμβρίου 2018 έως την έναρξη ισχύος του σχεδίου νόμου και αφορούν σε προμήθεια υλικών - αγαθών και παροχή υπηρεσιών. Μέσω της παροχής δυνατότητας για εξόφληση των δαπανών αυτών κατά παρέκκλιση των διατάξεων του Ν. 4270/2014, του Ν. 4412/2016 και του π.δ. 80/2016, εξασφαλίζεται, τελικά, η εύρυθμη λειτουργία των εν λόγω νοσοκομείων, που εξυπηρετούν το εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Σωμάτων Ασφαλείας, αλλά και κατοίκους ακριτικών περιοχών και λοιπούς δικαιούχους.

 

  • Οι διατάξεις σταδιοδρομικής φύσης του άρθρου 5 ισχυροποιούν την αξιοκρατία και τη δικαιοσύνη, καθιστώντας την εφαρμογή των οικείων νομοθετικών προβλέψεων ουσιωδώς εναρμονισμένη με τις αρχές της ασφάλειας δικαίου και της αναλογικότητας. Σημαντική βελτίωση που απορρέει από την αξιολογούμενη ρύθμιση συνιστά η θέσπιση διατάξεων και διαδικασιών που προάγουν τη διαφάνεια και την αμεροληψία κατά την επιλογή προϊσταμένων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Οι ρυθμίσεις του άρθρου 5 έχουν διττή χρησιμότητα. Αφενός εξασφαλίζουν την παραμονή στην ενεργό υπηρεσία των Εθελοντών Μακράς Θητείας (Ε.Μ.Θ.) και Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠ.ΟΠ.) που μετατάσσονται στο Σώμα Μονίμων Υπαξιωματικών, καθώς με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς καταλαμβάνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη μετάταξή τους από τα ηλικιακά όρια που ισχύουν για τους υπαξιωματικούς και ανθυπασπιστές και αποστρατεύονται πρόωρα. Αφετέρου εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη προαγωγή των ανθυπασπιστών προέλευσης Ε.Μ.Θ. που κατατάχθηκαν στις Ένοπλες Δυνάμεις τα έτη 1985 έως και 1990 στο βαθμό του ανθυπολοχαγού και αντιστοίχων των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

  • Με το άρθρο 6 «Ρυθμίσεις πολιτικού προσωπικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας» διασφαλίζεται η αμεροληψία στην κρίση του Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων του ΥΠΕΘΑ, μέσω της συμμετοχής ενός προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Εσωτερικών στη σύνθεσή του και αφετέρου στην παροχή δυνατότητας μετάταξης σε υπαλλήλους του ΥΠΕΘΑ που υπηρετούν σε Μονάδες και Υπηρεσίες οι οποίες καταργούνται, διαλύονται ή μεταφέρονται σε άλλο νομό, σε κενή οργανική θέση άλλου Γενικού Επιτελείου, εφόσον στον ίδιο νομό δεν υπάρχει θέση του κλάδου τους στο Γενικό Επιτελείο στο οποίο ανήκουν, για την περαιτέρω αξιοποίησή τους.

 

  • Ενώ, με το Άρθρο 7 «Τροποποίηση διατάξεων του Ν. 4446/2016» προβλέπονται ρυθμίσεις που λειτουργούν βοηθητικά προς το στόχο της εξασφάλισης της βιωσιμότητας των ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΜΥΝΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ Α.Β.Ε.Ε., στην οποία συμβάλλουν καθοριστικά η χορήγηση αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, η δυνατότητα είσπραξης χρημάτων από το ελληνικό Δημόσιο, καθώς και η αναστολή μέτρων αναγκαστικής και διοικητικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας της.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Επιτρέψτε μου να αναδείξω και μια πρόσθετη διάσταση. Πολιτική αυτή τη φορά. Ή καλύτερα θεσμική. Δυστυχώς, όπως γνωρίζετε, οποιαδήποτε συζήτηση, είτε για απόκτηση, είτε για αναβάθμιση ήδη υπαρχόντων οπλικών συστημάτων συνοδεύεται και από μία καχυποψία. Όχι αδικαιολόγητα καθώς το παρελθόν μας δίνει αφορμές για τέτοιες σκέψεις. Θυμάστε όλοι περιπτώσεις διασπάθισης δημοσίου χρήματος με μίζες και υπερκοστολογήσεις πολεμικών υλικών, όπως αυτές τεκμηριώθηκαν και από δικαστικές αποφάσεις.  Αυτό με τη σειρά του έχει οδηγήσει σε μια διστακτικότητα πολιτικών και στρατιωτικών να προχωρήσουν στις αυτονόητες και απαραίτητες διαδικασίες προμηθειών.

 

Στην παρούσα φάση, όμως, δεν έχουμε την πολυτέλεια της αδράνειας. Αλλά εδώ υπάρχει μία διαφορά. Η διαφορά είναι ότι σήμερα η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας το κάνει αυτό τηρώντας σε απόλυτο βαθμό και την αρχή της διαφάνειας αλλά, ταυτόχρονα, και την εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Η διαφορά είναι ο πλήρης σεβασμός των θεσμικών ρόλων και διαδικασιών σε αντίθεση με ότι γινόταν στο πρόσφατο παρελθόν όταν αυτά κατατίθεντο ως τροπολογίες. Και όλοι καταλαβαίνεται φυσικά που αναφέρομαι. Δεν επιθυμώ να δώσω κομματική χροιά σε ένα θέμα που άπτεται των εθνικών μας συμφερόντων.

 

Αντίθετα με αυτές τις πρακτικές του παρελθόντος, το παρόν σχέδιο νόμου έτυχε εξονυχιστικής μελέτης και ενδελεχούς συζήτησης. Οφείλουμε όλοι να αναγνωρίσουμε την πρόθεση εκ μέρους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργού κ. Νίκου Παναγιωτόπουλουμ – τον οποίο και ευχαριστώ - αλλά και των αρμόδιων υπηρεσιών της Βουλής και της Γραμματείας της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας να εξαντλήσει τα περιθώρια της κοινοβουλευτικής διαδικασίας στις επιτροπές προκειμένου να εξασφαλιστεί η απόλυτη διαφάνεια και να διασφαλιστεί το εθνικό συμφέρον.

 

Εξηγούμαι: από τη μία πλευρά έπρεπε να διασφαλίσουμε το απόρρητο των πληροφοριών που αφορούν σε ευαίσθητα θέματα ασφάλειας και από την άλλη να κάνουμε μία ανοιχτή συζήτηση για όλα τα υπόλοιπα θέματα. Για το λόγο αυτό επιλέξαμε και πραγματοποιήσαμε και συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων, η οποία όπως γνωρίζετε είναι κλειστή Επιτροπή, προκειμένου να ενημερώσουμε την αντιπολίτευση στο κατάλληλο περιβάλλον και να απαντήσουν οι ειδικοί στις όποιες απορίες ή προβληματισμούς είχε. Θεωρώ ότι η πρόθεσή μας να εξαντλήσουμε όλα τα κοινοβουλευτικά εργαλεία που έχουμε διαθέσιμα, για πλήρη ενημέρωση είναι αυτό που διαφοροποιεί αυτήν την Κυβέρνηση.

 

Συνεπώς, υπηρετούμε την εθνική μας υποχρέωση για αναβάθμιση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων χωρίς να ξεχνάμε μία ακόμα θεσμική μας υποχρέωση. Την πλήρη και διαφανή διαχείριση του δημοσίου χρήματος. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που σημαίνει δουλειές, εργασιακή ασφάλεια και απόκτηση τεχνογνωσίας από το προσωπικό.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

 

Ξεκίνησα την εισήγησή μου με ένα απόσπασμα από τον διάλογο Αθηναίων και Μηλίων.

 

Και το έκανα αυτό για να θυμίσω το εξής: Διαχρονικά, οι πολιτικές επιλογές των ηγετών της χώρας κατέταξαν την Ελλάδα στη νικηφόρα πλευρά της ιστορίας.

 

Αυτό οφείλουμε να το διατηρήσουμε πάση θυσία. Πέρα από το γεγονός ότι το Διεθνές Δίκαιο, το οποίο είναι με το μέρος μας, πέρα από το γεγονός ότι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Ενόπλων μας Δυνάμεων είναι ανώτερα σε σύγκριση με τον άμεσο περίγυρο, οφείλουμε να διατηρούμε ακονισμένα τα αντανακλαστικά της εθνικής ενότητας και ομοψυχίας, γιατί αυτά αποτελούν τον απόλυτο πολλαπλασιαστή ισχύος της χώρας μας.

 

Στην ιστορία μας ποτέ δεν ήμασταν αδύναμοι, παρά μόνο όταν δεν είμαστε ενωμένοι. Οφείλουμε, λοιπόν, σήμερα να δώσουμε όλοι με την ευθύνη που μας διακρίνει την έγκρισή μας στις επείγουσες αυτές ρυθμίσεις που περιγράφει το παρόν σχέδιο νόμου και ενισχύουν το αξιόμαχο των Ενόπλων μας Δυνάμεων. Η Νέα Δημοκρατία ως εθνικά υπεύθυνη πολιτική δύναμη αυτό θα κάνει. Ελπίζω την ίδια εθνική επιταγή να επιλέξουν να υπηρετήσουν και τα υπόλοιπα κόμματα.

 

Σας ευχαριστώ.