Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με θέμα «Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/868 (πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων) - Ορισμός αρμόδιας αρχής για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/903 (Κανονισμός για τη διαλειτουργική Ευρώπη) - Ηλεκτρονική εφαρμογή "my street" - Ρυθμίσεις για την προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα μιλάμε για πραγματική πολιτική, για πολιτική που αγγίζει την καθημερινότητα των εκατομμυρίων συμπολιτών μας, οι οποίοι από την 1η Απριλίου θα δουν νέα ενίσχυση στο εισόδημά τους. Πρόκειται για τον νέο αυξημένο κατώτατο μισθό που ανακοίνωσε μόλις χθες ο Πρωθυπουργός και πλέον φτάνει τα 880 ευρώ. Μια απόφαση που δεν αφορά μόνο αριθμούς και στατιστικά, αλλά έχει άμεσο αντίκτυπο στη ζωή κάθε εργαζόμενου, κάθε οικογένειας και κάθε πολίτη αυτού του τόπου.
Με υπευθυνότητα και στρατηγική η Κυβέρνηση αποδεικνύει για μία ακόμη φορά ότι στηρίζει την κοινωνία και ενδυναμώνει την πίστη για ένα καλύτερο μέλλον. Με τη συγκεκριμένη σημαντική πρωτοβουλία υλοποιούμε την υπόσχεση ότι η οικονομική ανάπτυξη και η κοινωνική δικαιοσύνη πάνε χέρι-χέρι. Αυτή η εξέλιξη, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της προόδου που έχουμε κάνει ως χώρα. Είναι το αποτύπωμα της σκληρής δουλειάς, της αποφασιστικότητας και της στρατηγικής μας για ένα βιώσιμο και ισχυρό αύριο. Είναι αποτέλεσμα και των θυσιών του ελληνικού λαού όλα τα προηγούμενα χρόνια. Δέσμευσή μας είναι ότι κανείς εργαζόμενος δεν θα μείνει πίσω. Είναι η πέμπτη αύξηση κατώτατου μισθού από το 2019, με το σχετικό συνολικό ποσό να φτάνει σχεδόν το 35%. Δεν είναι απλά ένας αριθμός. Είναι πρόσθετα αρκετά ευρώ κάθε μήνα στην τσέπη των πολιτών. Είναι περισσότερη αξιοπρέπεια, περισσότερες δυνατότητες, περισσότερη ελπίδα. Και για πρώτη φορά αυτή η προστασία επεκτείνεται και στους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ από το 2028 η αύξηση θα γίνεται αυτόματα με αντικειμενικούς δείκτες. Αυτό είναι το πραγματικό κράτος πρόνοιας, όχι με δανεικά, αλλά με βιώσιμες πολιτικές.
Πρόκειται για μία μεθοδική στρατηγική που υπηρετεί την ενίσχυση των οικογενειακών προϋπολογισμών και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των Ελλήνων εργαζομένων, με γνώμονα τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις.
Βεβαίως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν πανηγυρίζουμε. Ξέρουμε πως δεν αρκεί η παραπάνω αύξηση για να ανακουφιστούν οι μεγάλες ανάγκες των νοικοκυριών. Προφανώς, υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν και το γνωρίζουμε πολύ καλά. Οι παγκόσμιες διαφόρων ειδών κρίσεις και η ουσιαστική πτώχευση της χώρας την προηγούμενη δεκαετία έχουν αφήσει βαθιές πληγές. Αλλά σε αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι υπάρχει δρόμος αντοχής και ανασύνταξης. Δεν είναι τυχαίο ότι από τη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία, πριν από περίπου έξι χρόνια, η Ελλάδα βρίσκεται σε μία τροχιά και σε μια πορεία σταθερής ανάπτυξης. Οικονομικοί δείκτες όπως το ΑΕΠ αυξάνονται, το δημόσιο χρέος μειώνεται, μαζί τους οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, ενώ και η ανεργία κατέρχεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα.
Σήμερα στην Ελλάδα η ανεργία βρίσκεται στο 8,7%, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2008. Πιο χαμηλά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από χώρες όπως είναι η Σουηδία, η Φινλανδία και η Ισπανία. Οι πεντακόσιες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας κατά την τελευταία εξαετία και η αύξηση των θέσεων πλήρους απασχόλησης είναι η απτή απόδειξη αυτής της προόδου. Οι εν λόγω δείκτες αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα της πολιτικής μας και των μέτρων που έχουμε λάβει, τα οποία συνιστούν θα έλεγα τη σπονδυλική στήλη της ανάπτυξης και της ενίσχυσης του κοινωνικού ιστού της χώρας. Αναμφίβολα το έργο μας δεν σταματάει εδώ. Το όραμά μας για το μέλλον είναι ξεκάθαρο. Θέλουμε μία Ελλάδα που να βασίζεται σε ισχυρούς θεσμούς, σε μια οικονομία που στηρίζεται στη γνώση, στην καινοτομία και στις πράσινες τεχνολογίες.
Θέλουμε να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο την αγοραστική δύναμη των πολιτών και να μειώσουμε τις ανισότητες. Και, ναι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχουν οι ανισότητες. Και βεβαίως την ίδια στιγμή προτεραιότητά μας παραμένει η ενδυνάμωση του κράτους πρόνοιας και της κοινωνικής αλληλεγγύης. Είναι η απάντησή μας σε όσους μας έλεγαν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να ξεπεράσει τα προβλήματα. Κι όμως σήμερα η Ελλάδα δεν είναι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, όσο και αν θέλετε, κυρίες και κύριοι της Αντιπολίτευσης, να την εμφανίζεται έτσι, δεν είναι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, αλλά αποτελεί παράδειγμα ανθεκτικότητας. Το όραμά μας είναι απλό και πολύ συγκεκριμένο, μια Ελλάδα που δεν θα φοβάται το μέλλον, που ανταμείβει την εργασία, όπου η νεολαία θα μένει και θα ονειρεύεται εδώ. Δεν υπάρχει εύκολος δρόμος κι όσοι τον υποδεικνύουν νομίζω ότι βρίσκονται εκτός πραγματικότητας. Χρειάζεται συστηματικότητα και υπευθυνότητα ούτως ώστε τα καλύτερα να έρθουν για όλους τους πολίτες.
Θέλω να πω τώρα δυο κουβέντες για θέματα εξωτερικής πολιτικής και κυριαρχικών δικαιωμάτων για τα οποία σήμερα λίγο-πολύ οι υπερπατριώτες σιώπησαν. Και το λέω αυτό γιατί δεν άκουσα τίποτα το ουσιαστικό για το ισχυρό διπλωματικό αποτύπωμα για την εδραίωση των εθνικών συμφερόντων στην Ανατολική Μεσόγειο που έχει το νέο ενδιαφέρον της Chevron, προσέξτε, της δεύτερης μεγαλύτερης παγκοσμίως ιδιωτικής αμερικανικής εταιρείας ενέργειας, για τις έρευνες των υδρογονανθράκων νοτίως της Κρήτης, μετά από την ήδη ανακοινωθείσα συμμετοχή της στο πρόγραμμα δυτικά της Πελοποννήσου.
Την ώρα που κάποιοι «πατριώτες της φακής» επιχειρούν να πείσουν την ελληνική κοινωνία ότι η Κυβέρνηση είναι αποδυναμωμένη μετά από την εκλογή του Προέδρου Τραμπ έρχεται η αμερικανική πολυεθνική και αναγνωρίζει έμπρακτα την ελληνική ΑΟΖ στην περιοχή, καταργώντας στην πράξη το παράνομο Τουρκολιβυκό μνημόνιο για το οποίο τόσα έχει ακούσει αυτή η Κυβέρνηση και αυτός ο Πρωθυπουργός όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Κι αυτό, προσέξτε, γίνεται ελάχιστες ώρες μετά από τις επισημάνσεις του Προέδρου Τραμπ για τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την Ελληνική Κυβέρνηση. Πρόκειται για το Τουρκολιβυκό μνημόνιο που κατήργησε πρόσφατα ακόμα και η ίδια η Λιβύη και για το οποίο έχετε χύσει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άπειρα κροκοδείλια δάκρυα, καθώς η Λιβύη δημοπράτησε θαλάσσια οικόπεδα στη δική της ΑΟΖ, ακολουθώντας κι αυτή τη μέση γραμμή -το τονίζω-, σεβόμενη δηλαδή ουσιαστικά τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Την ίδια ώρα ο Πρωθυπουργός βρίσκεται σήμερα στο Παρίσι συμμετέχοντας σε μια ακόμη σύνοδο ηγετών για την ασφάλεια και την ειρήνη στην Ουκρανία που έχει συγκαλέσει ο Πρόεδρος Μακρόν, ενώ αύριο θα συμμετάσχει σε μια τετραμερή συνάντηση κορυφής Ελλάδας, Γαλλίας, Κύπρου και Λιβάνου που είναι η πρώτη αντίστοιχη των τεσσάρων χωρών σε τόσο υψηλό επίπεδο.
Πρόκειται για μια συνάντηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, που έρχεται σε μια συγκυρία στην οποία το τοπίο στην περιοχή αναδιαμορφώνεται και οι περιφερειακές εξελίξεις τρέχουν.
Θυμίζω ότι ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο ο πρώτος ξένος ηγέτης που επισκέφθηκε τον Λίβανο μετά από την επίτευξη της συμφωνίας εκεχειρίας και είχε επαφές με την ηγεσία της χώρας, εκδηλώνοντας την πρόθεση της χώρας μας να συνδράμει στην ενίσχυση των κρατικών δομών της χώρας. Τι αποδεικνύουν όλα αυτά; Ότι η Ελλάδα όχι μόνο είναι παρούσα στις εξελίξεις, αλλά πρωταγωνιστεί σε αυτές, παραμένοντας την ίδια στιγμή παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.
Πριν μπω στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με δυο κουβέντες θα ήθελα να αναφερθώ στο εξής. Δεν θα το έκανα, αλλά με προκάλεσε η τοποθέτηση του κ. Μπάρκα σχετικά με το ζήτημα των Τεμπών και την επιθυμία του κ. Τριαντόπουλου να πάει απευθείας στον φυσικό δικαστή. Ξέρετε, πάρα πολλές φορές πρέπει πριν μιλήσουμε να σκεφτόμαστε τι έχουν πει πολιτικοί συνάδελφοί μας το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Η Κυβέρνηση, ο κ. Τριαντόπουλος, ο πρώην Υφυπουργός της Κυβέρνησης, εξέφρασε την επιθυμία -κάτι που ζητούσαν όλα τα κόμματα- να πάει απευθείας στον φυσικό δικαστή. Και τώρα ξαφνικά, επειδή είχε την παρρησία να το κάνει, λέτε: «Όχι, πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η προανακριτική και μετά να πάει όπου είναι να πάει».
Ακούστε, λοιπόν, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ και κυρία Τσαπανίδου, που είστε μόνον εσείς εδώ, τι έχει πει ο κ. Βασίλης Κόκκαλης, εξέχον στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, στις 17 Φεβρουαρίου 2025 στο «Documento»: «Να συναποφασιστεί εξαρχής να μεταθέσει τη διερευνώμενη υπόθεση απευθείας στη δικαιοσύνη. Η απευθείας διερεύνηση θα λειτουργούσε επιβοηθητικά στη δικαιοσύνη και επιπλέον με την απεξάρτηση της υπόθεσης της διερεύνησης των Τεμπών από τα κοινοβουλευτικά θεσμικά όργανα, θα εξαλειφθούν συγχρόνως και οι μομφές περί εργαλειοποίησης της υπόθεσης που στρέφονται κατά της Αντιπολίτευσης». Δηλαδή, κυρία Τσαπανίδου, αυτό που κάνει ο κ. Τριαντόπουλος.
Όμως, σας έχω και καλύτερο τώρα. Ακούστε και το καλύτερο. Ο συναρχηγός σας στον ΣΥΡΙΖΑ κ. Πολάκης, με μια ανάρτησή του στις 20 Φεβρουαρίου 2025 γράφει: «Γνώμη μου επίσης, πως πρέπει να υπάρξει συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής από τη Βουλή, που με μια συνεδρίαση θα παραπέμψει τον Τριαντόπουλο σε ανακριτή-εισαγγελέα για την ανάκριση και παραπομπή μετά σε ειδικό δικαστήριο. Αυτή η πρόταση πιστεύω είναι η ορθότερη και δικαιότερη». Άρα, η απόφαση του κ. Τριαντόπουλου είναι η ορθότερη και η δικαιότερη.
Όμως, έχω και κάτι καλύτερο ακόμα, κύριε Υπουργέ, γιατί έχει συνέχεια η ανάρτηση του κ. Πολάκη. Λέει: «Εννοείται πως αναγκάζει άλλα κόμματα του προοδευτικού χώρου…» τα κόμματα που υποτίθεται ότι συζητάτε για να κυβερνήσετε και δεν ξέρω εγώ τι θέλετε να κάνετε, «… να πάρουν θέση». Και βέβαια, ακούστε, αυτό είναι το καλύτερο, «… αναγκάζει τη Νέα Δημοκρατία του Μητσοτάκη να δείξει το πραγματικό της πρόσωπο». Ε, λοιπόν, εμείς το δείξαμε, κυρία Τσαπανίδου και κύριοι των άλλων κομμάτων, και ο κ. Τριαντόπουλος πηγαίνει στον φυσικό του δικαστή κι εσείς σήμερα αντιδράτε. Αυτοί είστε! Είστε υποκριτές και ο ελληνικός λαός σας έχει πάρει χαμπάρι.
Δύο κουβέντες τώρα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το συγκεκριμένο νομοθέτημα έρχεται να επιβεβαιώσει πως οι ρυθμίσεις τις οποίες επιλέγουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, προστατεύουν και διασφαλίζουν τους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα αξιοποιούν με ασφάλεια τα δεδομένα. Πρόκειται για ένα ενιαίο συμπαγές πλαίσιο διακίνησης, διαχείρισης και προστασίας των δεδομένων σε μεταφορά του ευρωπαϊκού κανονισμού, ο οποίος ισοδυναμεί με δομές, αλλά και πολύ πιο απλές διαδικασίες για ασφαλή διακίνηση των δεδομένων.
Η διακυβέρνηση των δεδομένων περιλαμβάνει ένα σύνολο κανόνων και μέσων για τη χρήση των δεδομένων, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την κοινοχρησία δεδομένων μέσω της ρύθμισης αγοράς υπηρεσιών, διαμεσολάβησης δεδομένων και των οργανώσεων αλτρουισμού των δεδομένων.
Επικαλούμαι επί τούτου ένα πολύ εύστοχο παράδειγμα που ανέφερε στην αρμόδια επιτροπή ο εισηγητής μας κ. Μαρκογιαννάκης, για να γίνει πιο κατανοητό. Στην Ισπανία υπάρχει μια πλατφόρμα δεδομένων για την κατανάλωση δημοσίων υπηρεσιών, όπως είναι το νερό, το φυσικό αέριο και το ηλεκτρικό ρεύμα από τους πολίτες της Βαρκελώνης. Αυτή συλλέγει, αναλύει και διαχειρίζεται δεδομένα, προκειμένου οι καταναλωτές να γνωρίζουν τα έξοδά τους και να μπορούν να καταναλώνουν πιο υπεύθυνα.
Στην Ελλάδα αρκετές είναι οι βάσεις δεδομένων του δημοσίου τομέα που δεν είναι επαναχρησιμοποιήσιμες κι αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτό μπορεί να γίνει, κύριε Υπουργέ, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Ξεκαθαρίζουμε στο σημείο αυτό πως το νέο πλαίσιο διακυβέρνησης δεδομένων δεν αλλάζει σε τίποτα την προστασία διαβαθμισμένων κρατικών πληροφοριών, ιδίως σε σχέση με τη δημόσια ασφάλεια και την εθνική άμυνα.
Δυο κουβέντες και για την ηλεκτρονική εφαρμογή με την ονομασία «my street» για έλεγχο της αυθαίρετης χρήσης κοινοχρήστων χώρων, για την οποία άκουσα κριτική, ήπια θα έλεγα, αλλά κριτική.
Τι κάνει αυτή η εφαρμογή; Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να διαπιστώνουν και να υποβάλουν σχετική καταγγελία, μέσω της εφαρμογής για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων, πεζοδρομίων και πλατειών με τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων. Η εφαρμογή είναι δωρεάν, εγκαθίσταται σε έξυπνες συσκευές, κινητά και tablets, όπως είναι για παράδειγμα και η εφαρμογή «my coast» από το περσινό καλοκαίρι. Δεν υπάρχουν προσωπικά δεδομένα, οι καταγγελίες μπορεί να είναι και επώνυμες, αλλά και ανώνυμες και προφανώς, αγαπητή συνάδελφε της Αντιπολίτευσης, δεν είναι χαφιεδισμός, αλλά ενδιαφέρον για τις πόλεις μας.
Πριν κλείσω -κι ευχαριστώ για την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε-, θέλω να πω ότι οι τροπολογίες της Κυβέρνησης σχετικά με το ζήτημα των δήμων και για την πυρασφάλεια και την πυροπροστασία, είναι πάρα πολύ σημαντικές, όπως βεβαίως και το ζήτημα των προσλήψεων μέχρι δύο χρόνια για μηχανικούς στα πολεοδομικά γραφεία των δήμων. Δείχνει το αμέριστο ενδιαφέρον της Κυβέρνησης και για την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά πρωτίστως για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών και -φαντάζομαι- σε αυτά είμαστε όλοι σύμφωνοι.
Κλείνω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου είναι μια ευκαιρία να δείξουμε ότι έστω στα αυτονόητα μπορούμε να συνεννοηθούμε. Δεν χρειάζεται παντού να προκύπτει μια στείρα άρνηση, αλλά όλοι μαζί έχουμε τη δύναμη και τη βούληση να συμβάλλουμε στο να πάει η πατρίδα μας ένα ακόμα βήμα μπροστά. Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες που έχουμε περάσει και τις προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας και γι’ αυτό ακριβώς συνεχίζουμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα με στρατηγική και υπευθυνότητα.
Οι στόχοι μας είναι φιλόδοξοι, αλλά ρεαλιστικοί. Το μήνυμά μας είναι σαφές. Βρισκόμαστε σε πορεία ανάπτυξης και προόδου και η ανάπτυξη αυτή δεν αφορά μόνο τα μεγέθη της οικονομίας, αλλά και τη ζωή των πολιτών. Δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από τώρα, για να προχωρήσουμε όλοι μαζί με σταθερότητα και αποφασιστικότητα.
Σας ευχαριστώ πολύ.