Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση «Οργάνωση και λειτουργία Εθνικής Μονάδας ETIAS και άλλες διατάξεις»
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Μπορεί να φαίνεται τεχνικής σημασίας το εν λόγω σχέδιο νόμου, ωστόσο οι προεκτάσεις που έχει για την ασφάλεια της χώρας είναι πολλαπλές και πολυεπίπεδες.
Η χώρα μας αποτελεί μία από τις πύλες εισόδου της ευρωπαϊκής ηπείρου και ως τέτοια είναι προνομιακής γεωγραφικής σημασίας και προβολής. Εξαιτίας αυτής της θέσης έχει γίνει ιστορικά πολλές φορές αντικείμενο επιβουλής. Αλλά και στις μέρες μας οι απειλές που δέχεται η χώρα μας εξ ανατολών είναι γνωστές. Δε νομίζω ότι χρειάζεται να τις περιγράψω και να τις απαριθμήσω.
Σήμερα, όμως, η Ελλάδα δεν είναι όπως πριν από λίγα χρόνια. Σήμερα μας δίνεται η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε τη θέση μας, να προβάλουμε την ισχύ μας και να απολαύσουμε των προνομίων που απορρέουν από αυτή.
Γιατί σήμερα, η Ελληνική Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δε φείδονται τρόπων να ενισχύσουμε το εθνικό μας όραμα, την εθνική μας άμυνα, την εθνική μας ομοψυχία αλλά και τα μέσα με τα οποία θα τα υπηρετήσουμε όλα αυτά.
Τι κάνουμε λοιπόν σήμερα με το παρόν σχέδιο νόμου;
Το ETIAS, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού, προέκυψε από την ανάγκη προληπτικού ελέγχου του τεράστιου αριθμού ατόμων -1,4 δις υπολογίζεται - που έχουν δικαίωμα να ταξιδέψουν προς την Ευρώπη χωρίς υποχρέωση θεώρησης βίζα. Αποσκοπεί δε, στη βελτίωση της εσωτερικής ασφάλειας, την πρόληψη της παράνομης μετανάστευσης, την προστασία της δημόσιας υγείας και τη μείωση των καθυστερήσεων στα σύνορα, καθώς θα εντοπίζει τα πρόσωπα που ενδέχεται να συνιστούν κίνδυνο σε έναν από τους προαναφερόμενους τομείς προτού φτάσουν στα εξωτερικά σύνορα.
Για τους λόγους αυτούς, το ETIAS πραγματοποιεί ελέγχους με αντιπαραβολή με το σύστημα πληροφοριών Schengen (SIS), το σύστημα πληροφοριών για τις θεωρήσεις (VIS), το σύστημα εισόδου - εξόδου (ΣΕΕ), το Eurodac και τη βάση δεδομένων ποινικού μητρώου υπηκόων τρίτων χωρών (ECRIS - TCN), καθώς και με τα δεδομένα της Europol και της Interpol.
Σε τι λοιπόν ωφελείται η χώρα μας από τη σύσταση της Μονάδας ETIAS- και μάλιστα με τρόπο που δεν αναμένεται να προκαλέσει επιπλέον δαπάνη - στη Γ4’ Διεύθυνση Δικαιοσύνης Εσωτερικών Υποθέσεων, Μετανάστευσης και Schengen του Υπουργείου Εξωτερικών της Μονάδας ETIAS;
Η χώρα ωφελείται σε πολλά επίπεδα.
Σε τεχνικό επίπεδο, ενισχύει την αποτρεπτική ικανότητα αλλά και την προληπτική ασφάλεια των συνόρων Ελλάδα και Ευρώπης, καθώς οι έλεγχοι για δυνητικούς κινδύνους λαμβάνουν χώρα πριν το ταξίδι.
Συμβάλλει στην ενίσχυση του «Σένγκεν» σχετικά με τις καταχωρίσεις για υπηκόους τρίτων χωρών για τους οποίους έχει υπάρξει άρνηση εισόδου και παραμονής, για πρόσωπα που καταζητούνται με σκοπό τη σύλληψη, την παράδοση ή την έκδοση.
Σε πολιτικό επίπεδο, εναρμονίζει το ελληνικό πλαίσιο με το ευρωπαϊκό, προστατεύει ζητήματα εθνικής κυριαρχίας αλλά και εμπεδώνει την αντίληψη των συνόρων της χώρας, ως ενιαίου Ευρωπαϊκού χώρου.
Συμβάλλει στη διασφάλιση της ελεύθερης μετακίνηση ατόμων και ταυτόχρονα στην πρόληψη της παράνομης μετανάστευσης και της τρομοκρατίας.
Ενισχύει τις εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες.
Βελτιώνει την ελκυστικότητα της χώρας μας ως μέλος «Σένγκεν» για επενδύσεις, τουρισμό και αναψυχή.
Και ασφαλώς, ενισχύει σημαντικά την εν γένει μεταρρυθμιστική προσπάθεια της Κυβέρνησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Δημόσιας Διοίκησης και την παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως αυτή καταγράφεται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 - 2025.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Επιτρέψτε μου να πω ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι μία ακόμα απόδειξη των οξυμμένων αντανακλαστικών της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Η κίνησή της αυτή, προσθέτει ακόμα μία ψηφίδα θωράκισης στη συνολική προστασία της χώρας και «δένει» περαιτέρω στην προσπάθειά μας να ενισχύσουμε τη χώρα.
Συνδέει και ενισχύει τις υπόλοιπες δομικές πολιτικές της χώρας στην εξωτερική μας πολιτική, όπως είναι η επίμονη επένδυση στη διπλωματία που από την πρώτη μέρα έχει επιλέξει η Κυβέρνηση και η οποία έχει αποδώσει καρπούς.
Μιας επιλογής, που μαζί με την αμυντική θωράκιση της χώρας, έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στο πολιτικό, στρατιωτικό, διπλωματικό γίγνεσθαι και έχει εμπεδώσει ισχυρά την αντίληψη της χώρας ως μιας δυνατής και απρόσβλητης χώρας σε περιφερειακό επίπεδο.
Μιας απόδειξης της ενεργητικής στάσης δυναμικής διεκδίκησης των συμφερόντων της χώρας που αποκρυσταλλώνεται στις συμφωνίες με την Αίγυπτο, οι οποίες διασφαλίζουν τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα όπως ορίζονται από το διεθνές δίκαιο της θάλασσας και ακυρώνουν στην πράξη το παράνομο Τουρκο-λυβικό μνημόνιο. Στις αμυντικές συμφωνίες με Ηνωμένες Πολιτείες, Ισραήλ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και κυρίως με τη Γαλλία.
Και πάνω απ’ όλα η συμφωνία με την Ιταλία για το δικαίωμα επέκτασης της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια γίνεται απτή πολιτική που μεγαλώνει την Ελλάδα, σύμφωνα με την ιστορικής σημασίας απόφαση του Πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Όπως είπα στη αρχή, μπορεί το παρόν σχέδιο νόμου να φαίνεται τεχνικής σημασίας μόνο.
Ωστόσο, εάν κάποιος έχει την ικανότητα της στρατηγικής θεώρησης, τότε θα διαπιστώσει ότι εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο πολυεπίπεδης ενίσχυσης της πατρίδας μας.
Γιατί με αυτό το πλαίσιο, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δημιουργεί μια Ελλάδα που ενισχύεται συνεχώς.
Μια Ελλάδα σύγχρονη και τεχνολογικά άρτια.
Μια Ελλάδα θωρακισμένη και ασφαλή.
Μια Ελλάδα που - σε πείσμα των προκλήσεων της μεταβλητότητας και των παγκόσμιων ανατροπών - μεγαλώνει και δυναμώνει.
Σας ευχαριστώ.